Kund: STI (Stockholms Tekniska Institut)
Tjänst: Utbildningsledare BIM
År: 2023-2024
Bakgrund: Stockholms Tekniska Institut (STI) strävar efter att utbilda framtida yrkesarbetare inom samhällsbyggnad och infrastrukturprojektering genom sitt utbildningsprogram för Infrastrukturprojektör BIM. För att säkerställa högkvalitativ undervisning och utbildning behöver STI bemanna sin fakultet med erfarna och kvalificerade kursledare.
Utmaningen: STI står inför utmaningen att bemanna kompetenta kursledare för deras utbildningsprogram för Infrastrukturprojektör BIM. De söker individer med teknisk kompetens inom BIM och förmåga att effektivt kommunicera och vägleda studenter i deras lärandeprocess.
Lösning: Talenthunters, specialiserade på rekrytering och bemanning av talanger, identifierade och rekryterade lämpliga kandidater för rollen som kursledare BIM på STI.
1. Definiera kravprofil: Vi samarbetade med STI för att tydligt definiera kraven för konsulterna. Vi sökte personer med branscherfarenhet inom infrastrukturprojektering och BIM, samt starka pedagogiska färdigheter för att undervisa eleverna. Dessutom var det viktigt att konsulterna kunde anpassa undervisningen för olika elevnivåer. Vi prioriterade även konsulter med förståelse för YH-utbildningar och deras specifika krav och utmaningar.
2. Talenthunting: Genom en omfattande sökprocess identifierade vi kandidater med rätt kompetensprofil som matchade STI:s krav. Vi använde både traditionella kanaler och vårt professionella nätverk för att hitta konsulter med rätt kombination av erfarenhet och pedagogiska färdigheter.
3. Urval och intervjuer: Vi genomförde noggranna urval och intervjuer för att bedöma kandidaternas erfarenhet, pedagogiska kompetens och förmåga att anpassa undervisningen efter olika elevnivåer. Vi fokuserade särskilt på att identifiera kandidater med tidigare erfarenhet av att undervisa på olika nivåer och anpassa sin undervisningsstil efter elevernas behov.
4. Presentation av kandidater: Efter att ha sammanställt en kortlista presenterade vi de mest lämpliga kandidaterna för STI. Vi betonade deras förmåga att förstå och arbeta med YH-utbildningar samt deras kompetens att anpassa undervisningen för olika elevnivåer.
5. Slutlig bemanning: STI deltog och utvärderade kandidaterna för att välja de mest passande konsulterna för rollen. Vi underlättade den slutliga processen och säkerställde en smidig övergång för de nya konsulterna, vilket inkluderade att tydligt kommunicera förväntningar och stödja dem under deras onboarding-process.
Genom denna process lyckades vi säkra konsulter med omfattande branscherfarenhet och starka pedagogiska färdigheter för att leda utbildningsprogrammet på STI. Deras förmåga att anpassa undervisningen och förstå YH-utbildningar kommer att bidra till en effektiv och givande utbildningsupplevelse för eleverna.